Buurtwerk Logo

Alles om in contact te blijven

Een live-sessie op Instagram. Filmpjes op social media. En het boosten van de website jonginaalsmeer.nl met vlogs en blogs. Nu de meeste buurtwerkers thuiswerkers zijn, haalt Buurtwerk Aalsmeer alles uit de kast om óók online contact te houden met jongeren.

“Mijn jongste slaapt en de oudste zit een filmpje te kijken”, Anniek Jong, teamleider bij Buurtwerk locatie Place 2 Bieb in Aalsmeer, klinkt opgewekt aan de telefoon. “We kunnen dus even rustig praten met elkaar.” Anniek klinkt niet alleen opgewekt, maar ís het ook echt. Dat komt door haar team, vertelt ze. “Buurtwerk zit nog niet zo lang in Aalsmeer, het team is jong, fris en enthousiast. Onze collega’s willen alles graag draaiende houden en out of the box denken is helemaal hun ding.”

Innovatief zijn
Dat out of the box denken is nu hard nodig door alle maatregelen als gevolg van het coronavirus. Activiteiten gaan niet door, Place 2 Bieb is gesloten, er zijn minder buurtwerkers op straat. Anniek: “We zoeken naar innovatieve manieren om ons werk te doen. Het online gedeelte heeft de laatste jaren minder aandacht gekregen, juist omdat we fysiek zo nodig zijn in de wijk. En nu moeten we die achterstand inlopen.”

Challenges en voorlichting
Samen met samenwerkingspartners als de gemeente, handhaving en politie kijkt Buurtwerk hoe  ze online (én offline) in contact kunnen blijven met jongeren. “Vanuit Buurtwerk zijn we dagelijks content aan het maken”, vertelt Anniek. “Filmpjes doen het altijd goed: grappige challenges (zoals het hooghouden van een toiletrol), maar ook voorlichting over hoe je om moet gaan met de huidige situatie en de mogelijke gevolgen er van.”

Vinger aan de pols
Anniek doelt hiermee op het feit dat veel jongeren waar Buurtwerk contact mee heeft juist vaak de thuissituatie ontvluchten omdat zij zich daar onprettig voelen. “En nu moeten ze doordat iedereen thuis moet blijven, noodgedwongen in die situatie blijven. Dat is moeilijk. Als er gevoelens van onveiligheid, angst of depressie op de loer liggen, dan willen wij er voor deze jongeren zijn. We houden onder meer via social media een vinger aan de pols.”

Website
Toen Buurtwerk de activiteiten in Aalsmeer overnam, hoorde daar ook de website www.jonginaalsmeer.nl bij. “Een fijne aanvulling op de online kanalen die Buurtwerk al heeft”, geeft Anniek aan. “Deze website is helemaal geüpdatet door een collega die een achtergrond  in de marketing & communicatie heeft. We willen deze website gaan boosten met vlogs en blogs van jongeren zelf. Deze website is voor en door hen.”

Positieve ontwikkelingen
Anniek benadrukt dat de situatie waarin we met elkaar beland zijn verschrikkelijk naar is. Toch ziet ze dat het ook positieve dingen oplevert: “De verbinding tussen collega’s wordt nóg sterker, we werken alle uren, overleggen via Microsoft Teams, e-mailen en Whatsappen. We breiden onze online activiteiten uit en het contact met onze samenwerkingspartners wordt steeds intensiever. We worden uitgedaagd om creatief en innovatief te zijn, en maken er het beste van.”

Social media
Een live-sessie op Instagram. Filmpjes op social media. En het boosten van de website jonginaalsmeer.nl met vlogs en blogs. Collega Anniek Jong van @Buurtwerk Aalsmeer, locatie Place 2 Bieb, vertelt hoe zij samen met haar team alles uit de kast haalt om ten tijde van de coronacrisis contact te blijven houden met jongeren.

Uitgelicht nieuws

Video

×